welldon-logo6welldon-logo6
manager@welldon.hu
+36 30 495 6522
Magyar
English
  • Home
  • About Us
  • Services
  • Publications
    • Welldon Video
  • Blog
  • Contact Us

Egy étterem, amely bevételének 100%-át jótékony célra fordítja

Friday February 17th, 2017editor

Sorry, this entry is only available in Hungarian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Philadelphia utcáin feltűnt egy új illat a levegőben. Egy mágnesként vonzó, hipnotizáló, jellegzetes illat, melyet itt a Földön csak néhány kivételes, királyi eledel áraszt, jelen esetben a csirkehúsleves – sok-sok csirkehúsleves.

A finom, meleg fuvallat a Rooster Soup Company névre hallgató étteremből ered, mely nemrég nyílt a Sansom Street-en. A hely több szempontból is különleges: 1500 támogatóval a háta mögött egyike a város első non-profit fenntartású éttermeinek, másrészt – ahogy azt a nosztalgia-ébresztő illatok kapcsán megjegyeztük – fantasztikus leveseket dobott a gasztropiacra.

A kezdeményezés – mely a Federal Donuts alapítója, Michael Solomonov, és négy partnere nevéhez köthető. “ – A Federal Donuts három dolgot csinál. Fánkot, természetesen. Ezen kívül kávét, és sült csirkét.” – nyilatkozta a tulajdonos. “- Az utóbbi tétel adta az ötletet, a csirke feldolgozása után ugyanis nem kevés melléktermék marad, nyesedék, csontok, amiket kár lenne elpazarolni.”

Így született meg az elképzelés: a húsmaradékból levest főznek, és felajánlják a város egy jótékonysági konyhájának. A terv azonban váratlan fordulatot vett, mikor felkeresték a Broad Street Ministry Hospitality Collaborative (BSMHC) jótékonysági szervezetet – itt ugyanis az étel adomány fogalma egy egészen más megvilágításba került. A szervezet nem szerette volna, ha azonosítják őket a “leveskonyha” régi, negatív csengésű fogalmával. Elhatározták, hogy a rászorulókat olyan kiszolgálásban, gasztronómiai élményben részesítik, mint akármelyik modern étterem. 2016-ban több mint 76.000 adag, profi séfek által főzött ételt szolgáltak fel vendégeiknek – három fogásban, természetesen – noha nyíltan kimondható, nem levesre, hanem pénzre volt inkább szükségük.

“Ellenkezik elveinkkel, hogy hosszú sorban várakoztassuk, majd egy csésze levessel elküldjük az embereket; minden betérőt leültetünk, és teljes körű kiszolgálásban részesítünk.. Végül arra az elhatározásra jutottunk, hogy nyitnunk kell egy saját éttermet, melynek teljes bevételét a BSMHC megsegítésére fordíthatjuk.” – emlékszik vissza Solomonov. “- Igen ám, de miből tarts fenn egy éttermet, mely teljes bevételét adományozásra fordítja?”

A tulajdonos bevallotta, számos kétség merült fel benne a közösségi finanszírozással kapcsolatosan, de tudta, ha beválik, az annak is jele, hogy a közösség valóban magáénak érzi az ügyet. Így is történt: rövid idő alatt több mint 1500-an csatlakoztak a megmozduláshoz, így közel 180.000 dollár gyűlt össze a terv megvalósítására, amely a hagyományos befektetési módszerekkel meglehetősen nehezen állt volna pályára.

Számos támogató, befektető, de még a BSMHC dolgozói is törzsvendégekké váltak, nevük felkerült az étterem falára.  Ahogy egyikük, Mike fogalmazott: – Különleges érzés úgy fizetni az ételért, hogy közben tudod, ezáltal mást is ételhez juttatsz. Bill Gorderer, a BSMHC alapítója szerint az ötlet – amellett, hogy átütő és radikális megoldásként szolgál – a vendéglátásban rejlő pozitív lehetőségekre is rávilágít.

Previous post (Magyar) Mit esznek az asztronauták? Next post Múzeumi gasztrokalandok – amikor az étel a kiállítás tárgya
© 2019 All rights reserved. Welldon Restaurant Consulting Website design: artamax.com

Design restaurant cafe bar or company logo, identity restaurant cafe wordpress website design in Budapest